Při nákupu v internetových obchodech se lze při výběru dopravy stále častěji setkat s možností „Same Day Delivery“, byť nemusí být označena přímo tímto pojmem. I méně zkušení angličtináři už jistě pochopili, že se jedná o dodání zboží v den jeho objednání. O tuto možnost dopravy by se měli začít zajímat nejen provozovatelé internetových obchodů, pokud tak dosud neudělali. A v případě, že se pro zavedení Same Day Delivery rozhodnou, musí podniknout patřičné kroky, aby nevznikl chaos, kvůli kterému by se zboží k zákazníkovi nedostalo nejen ten den, ale třeba dokonce vůbec.
Same Day Delivery není novinka
U některých produktů jsme si na téměř okamžité doručení dávno zvykli. Typickým příkladem je jídlo. Rozvoz pizzy, hamburgerů, kebabů nebo asijských pokrmů nejen v den objednání, ale ideálně do hodiny od zavolání nebo odeslání formuláře už dlouho považujeme za standard. Stejným způsobem můžeme brát dokonce i služby, například taxislužbu. Same Day Delivery přitom nefunguje pouze ve vztahu ke koncovému zákazníkovi, tento princip mají zažitý také třeba některé autoservisy se svými dodavateli v případě tzv. spotřebního materiálu, jako jsou filtry, oleje nebo autobaterie. Dalším příkladem v B2B oblasti jsou výrobní závody, jež se striktně drží principů metody Just in Time. Tyto příklady jasně dokazují, že rychlá reakce na objednávku zboží je možná.
Na to, aby tento způsob dopravy fungoval i při objednání domácích spotřebičů nebo počítačů a mobilních telefonů, jsme si museli počkat. Ovšem vzhledem k tomu, jak je dnešní doba uspěchaná, se nikomu příliš čekat nechce a řadě lidem připadá i běžnější „Next Day Delivery“, tedy doručení do druhého dne, pozdě. Díky tomu se trend rychlého doručení všeho možného poměrně rychle rozvíjí a ukazuje se, že doručení zboží v den objednání se pro obchody s různorodým sortimentem stává důležitým faktorem, od kterého se odvíjí jejich úspěšnost prodeje. Tento nárok na obchody klade stále se zvyšující počet zákazníků vyžadujících tuto službu. V případě, že tedy provozujete e-shop nebo máte kamennou prodejnu s rozvozovou službou a zatím se ve vaší nabídce dopravy možnost Same Day Delivery nenachází, vyplatí se o jejím zařazení vážně uvažovat.
Kdy se vyplatí nabízet Same Day Delivery
V USA dokážou možnost doručení zboží v den jeho objednání nabízet i při nutnosti přepravovat zboží na velké vzdálenosti napříč jednotlivými státy, když se k tomu nezdráhají využívat drahou leteckou dopravu. V České republice se taková doprava vyplatí nabízet především pro lokální rozvážky. Je na každém, do jaké vzdálenosti od prodejny nebo skladu bude možnost Same Day Delivery poskytovat. Velké či významné prodejny a sklady se nejčastěji nachází ve větších městech a jejich okolí, v těchto oblastech je navíc nejvyšší koncentrace lidí – potenciálních zákazníků, a právě proto by o Same Day Delivery měli uvažovat především podnikatelé z těchto oblastí. Při umístění prodejny či skladu ve vhodné lokalitě se tohoto druhu dopravy nemusí obávat dokonce ani menší obchodníci.
Softwarová řešení pro optimalizaci rozvozu
První pokusy o doručování zboží z e-shopů v den objednávky se objevily v USA ještě v minulém miléniu, ale firmy tehdy nebyly úspěšné. Same Day Delivery je totiž organizačně náročný proces a bez pomoci počítače, hlavně bez vyspělého programu pro správu objednávek a plánování rozvozu není takovou službu možné efektivně provádět.
Současná softwarová řešení pro řízení objednávek a logistiky dokážou automaticky plánovat rozvážky s maximální efektivitou. Program určí nejkratší trasu pro každé vozidlo zajišťující rozvoz balíků. Každý řidič přesně ví, kam jet, když trasu může sledovat například v mobilní aplikaci. Díky schopnosti prakticky okamžitě vyhodnotit, jak rozdělit klidně i tisíce balíků do jednotlivých rozvážkových vozů, a stejně tak schopnosti rychle určit nejlepší trasy, se tyto úkony provádí až v nejzazší chvíli, kdy je ještě možné doručit všechny zásilky na jakoukoliv adresu ve vybrané oblasti v daný den. To, že se mohou balíky do vozů nakládat na poslední chvíli podle pokynů počítače, umožňuje nabízet dopravu Same Day Delivery také u objednávek přijatých až odpoledne. Softwarové plánování se rovněž stará o větší vytíženost rozvážkových vozů a tím logicky klesají náklady na rozvoz jedné objednávky.
Vyspělé logistické programy zvládnou do plánování rozvozu zahrnout i balíky s Next Day Delivery, případně delší dobou dodání. Dále berou v potaz i různé důležité faktory, jako je velikost nákladového prostoru vozů, objem a hmotnost nákladu nebo jeho charakteristika (menší balíky/těžké palety, nutnost chlazení atd.), a jsou schopné určit pořadí nakládání balíků pro jejich snadné a rychlé vykládání dle naplánované trasy.
Význam lidských zdrojů a skladování
Samozřejmě vše není jen o bezchybném plánování v počítači, ve skutečnost to musí převést lidé. Proto je nutné zajistit dostatek pracovních sil jak pro přípravu objednávek ve skladu, tak pro následný rozvoz, který je zásadně ovlivněn velikostí vozového parku. Ve skladu, ať už se jedná o distribuční centrum, nebo již cílový uzel (či prodejnu), ze kterého zásilka poputuje rovnou k zákazníkovi, je třeba objednané zboží vyskladnit, zabalit a označit štítkem s čárovým kódem pro jednoznačnou identifikaci zásilky, což vyžaduje svůj čas.
Čas ve skladu pomůže ušetřit efektivní skladování zboží – k tomu jsou nezbytné regály, ideálně nějak označené pro snazší orientaci. Zboží je dále z tohoto důvodu vhodné logicky roztřídit a musí se brát zřetel na to, aby se daný typ regálů hodil pro skladování produktů, které se v obchodě nebo skladu nachází. Na drobné položky ze sortimentu obchodu vystačí policové regály, při skladování zboží na paletách se pak pochopitelně nelze obejít bez stabilních paletových regálů. Pro dlouhou životnost by všechny kovové díly regálů měly být ošetřeny povrchovou úpravou, buď galvanickým pozinkováním, nebo práškovou barvou.
Autor: Petr Matuš
Jsem majitel společnosti Pematros, kde se věnuji obchodu a rozvoji firmy. Od roku 2015 dodáváme nové a použité regálové systémy do malých i velkých firem a to na klíč – od dopravy, montáže po následné revize.
Sledujte mě: LinkedIn