E-shop Rychlý kontakt Prohlédněte si recenze
Máte dotaz? +420 607 592 388 (Po - Pá: 08:00 - 17:00) | E-shop: +420 725 369 445 (Po - Pá: 08:00 - 17:00)

PROČ PEMATROS?


Co je fulfillment, SKU a jaké jsou výhody?

Fulfillment je termín používaný v obchodním a logistickém odvětví vyjadřující proces komplexní logistiky od naskladnění, skladování, kompletace objednávek a zajištění dopravy k zákazníkům. Fulfillment tak usnadňuje prodejcům práci tím, že nemusí mít vlastní sklad a starat se fyzicky o objednávky. Prodejce se tak může věnovat pouze chodu samotného prodeje (například e-shopu) a s tím spojeným marketingem. Jak přesně fulfillment funguje v praxi a co vše obnáší (včetně identifikační kódu SKU) si řekneme v následujícím článku.

Co fulfilment zahrnuje

Společnost, která fulfillment poskytuje, má v kompetenci:

  • převzetí zboží od dodavatelů
  • bezpečné uskladnění zboží
  • kompletaci objednávek
  • balení objednávek
  • zařízení dopravy k zákazníkům

Fulfillment může zahrnovat i další služby jako je:

  • kontrola skladovosti
  • vyřizování reklamací a vratek zboží
  • další administrativa (například celní řízení)

Jak fulfillment funguje

Společnosti, které fulfillment nabízejí, disponují vhodnými sklady a potřebnou technologií. V systému fulfillment tak prodejce se zbožím fyzicky nepřijde do kontaktu, ale přitom má stále přehled, co se s ním děje. Prodejce vše vidí v informačním systému a u prodeje přes e-shop,  jsou systémy provázané.

Pro koho je fufillment vhodný

E-shopy

Fulfillment je ideální volbou pro firmy, které provozují e-shop jako vedlejší činnost, přičemž nemají příliš rozsáhlý sortiment produktů, prodávají produkty s vyšší obchodní marží, vlastní logistika a vyřizování objednávek nejsou rentabilní nebo reálné z důvodu časové, prostorové nebo lidské kapacity.

Firmy prodávající přes platformy jako je Amazon, Allegro, Ebay, Shopify atd.

Fulfilment nabízí své služby i při tomto typu prodeje, a to následujícími způsoby:

  • FBM (Fulfilled by Merchant) – Prodej, kdy si e-shop sám zajišťuje veškerou logistiku, nebo skrze externí společnost poskytující fulfillment.
  • FBA (Fulfilled by Amazon) – Služba od Amazonu zajišťující kompletní logistiku a zákaznickou podporu. Na prodejci tak zůstává pouze naskladnění produktů na sklad Amazonu plus marketing a propagace prodeje. V rámci FBA lze využít fulfillment jako služby zahrnují například předbalení a označení zboží plus přeprava do skladu Amazonu.

MLM prodejci

Fulfillment služby jsou vhodné i pro multilevel prodej, jedná se o zajištění distribuce zásilek členům MLM sítí.

Kamenné prodejny

Fulfillment je ideálním řešením také pro majitele kamenných obchodů, kteří nedisponují vlastním skladem. Služba spočívá v uskladnění zboží a následném zásobování na prodejnu.

Výrobní a obchodní společnosti

Zajištění skladovacích pozic pro výrobky a produkty a následná distribuce mezi B2B klienty.

Jak a kde fulfilment poptat

Výběr poskytovatele fulfillment servisu se obvykle odvíjí od nabízených služeb, dostupných referencí a informací a ceníku služeb. Následuje krok, kdy poskytovatel fulfillmentu udělá klientskou analýzu. Cílem je zjistit, jaký je klientovo současný stav prodeje a logistiky.

U prodeje přes e-shop se zjišťuje například, jak daný e-shop funguje po technické stránce, jaký je počet vyřízených objednávek apod. Probíhá také ověření parametrů zboží jako je hmotnost, rozměry nebo třeba požadavek na vhodné skladování. Na základě celého zjišťovacího procesu, probíhá domluva o podobě a způsobu skladování zboží

Co je SKU?

SKU je termín používaný v e-commerce logistice. Systém SKU kódu je praktickým nástrojem pro jednodušší skladovací proces, a to včetně fulfillmentových služeb. SKU je zkratka z anglických slov Stock Keeping Unit a jedná se o označení pro unikátní kód pro konkrétní produkt. Rozdíl oproti známějšímu a univerzálnímu EAN kódu je v tom, že SKU kód si klient může definovat podle vlastních požadavků. SKU kód se tak liší například podle typu, velikosti, hmotnosti, objemu, značky, barvy, materiálu nebo balení jednotlivého produktu.

SKU a fufillment

Systém SKU je užitečný také pro spolupráci s poskytovatelem fulfillmentových služeb. Na počet a vlastnosti jednotlivých SKU je prodejce dotázán na začátku jednání. Tyto informace jsou důležité pro efektivní nastavení intralogistických operací, včetně definování potřebného skladového prostoru. Používání SKU kódů poskytuje analytické informace usnadňující podnikání prodejce. Označování SKU kódem přináší například tyto výhody:

  • Snadná čitelnost bez potřeby používání čtecího zařízení a snadná dohledatelnost potvrzující legálnost a pravost zboží.
  • Přesný přehled o skladových zásobách.
  • Možnost stanovení minimální zásoby pro další objednávku daného SKU od výrobce/dodavatele.
  • Snadná identifikace nejprodávanějších a nejméně prodávaných SKU.
  • Možnost nastavení nabídky alternativních produktů při nedostupnosti vybraného produktu a další.

Jak definovat a počítat SKU?

SKU kódy přichází na řadu, pokud je třeba vyčíslit veškeré druhy nabízeného sortimentu. Je nutné vzít v potaz i drobné rozdíly tak, aby pracovník skladu do objednávky vychystal přesně to zboží, které si zákazník objednal. Při definování struktury SKU kódu je nejdůležitější, aby se v názvosloví dalo jednoduše orientovat, což velmi usnadní práci zaměstnancům skladu.

Pro snazší pochopení definice a počítání SKU kódů si uveďme příklad. Představte si, že součástí vašeho sortimentu je jeden produkt od jednoho výrobce v několika variantách. Varianty jsou následující: 2 tvary, 2 barvy a 2 velikosti. Celkem bude tedy 8 produktových variant, tudíž 8 jedinečných SKU kódů ve vašem systému.

Autor: Petr Matuš

Jsem majitel společnosti Pematros, kde se věnuji obchodu a rozvoji firmy. Od roku 2015 dodáváme nové a použité regálové systémy do malých i velkých firem a to na klíč – od dopravy, montáže po následné revize.

Sledujte mě: LinkedIn